Fakta om mäklaryrket

    • En av de viktigaste uppgifterna en fastighetsmäklare har är att tillvarata säljarens och köparens intressen. Mäklaren ska vara en opartisk mellanhand, som aldrig får undanhålla information angående fastigheten, särskilt inte kända fel.

 

    • Enligt Fastighetsmäklarinstitutionen fanns det 7 192 registrerade mäklare i juni 2018, en ökning mot 2017 då man registrerade 6 920 mäklare enligt uppgift. 2015 och 2014 fanns det 6 706 respektive 6 662 registreringar.
  • Ordet bostadsmarknad används som ett sammanfattande begrepp för rådande utbud/efterfrågan som finns (ofta inom ett visst område) på bostäder. 2017 hade Sverige EU:s högsta byggkostnader. Grannländerna Danmark och Finland låg strax bakom.
  • Titeln Auktoriserad fastighetsmäklare var det som gällde mellan 1974 och 1984. Denna titel togs bort 1984 i kölvattnet av den nya fastighetsmäklarlagen och blev istället Registrerad fastighetsmäklare.
  • Många mäklare erbjuder tilläggstjänster i form av homestyling, kontakt för ekonomisk rådgivning, företagskredit, hemförsäkring, fri besiktning inklusive energideklaration, fuktmätning med mera.
  • Homestyling erbjuds oftast genom mäklarfirman, som redan brukar ha ett samarbete med en inredare eller stylist. Homestyling innebär i stort att erbjuda presumtiva köpare en så blank duk som möjligt; man minimerar helt enkelt spåren av den nuvarande ägaren.
  • Önskar du få kontakt med en ekonomisk rådgivare i form av en personlig bankman eller kanske en långivare, kan mäklaren i vissa fall bistå dig med detta. Har du inte redan ett lånelöfte är det en god idé att ordna det så snart som möjligt. Det gör både ditt och mäklarens jobb enklare.
  • Många mäklare har kontakt med företag som genomför besiktning i form av fukt- och asbestmätningar. Det är en bra idé att boka olika typer av besiktning genom mäklaren, då de oftast har ett pågående och långsiktigt samarbete med ett antal auktoriserade besiktningsmän.
  • När du som köpare går på en visning ska du kunna förvänta dig ett väl iordningställt hem. Du bör också få en skriftlig och detaljerad objektsbeskrivning, en kalkyl för uppskattad boendekostnad samt skriftliga villkor för ett eventuellt köpeavtal.
  • Vissa mäklarfirmor använder sig av visningsvärdar. Det är personer som bistår mäklaren med vissa enklare sysslor, såsom att välkomna och bocka av nytillkomna besökare, tillhandahålla en informationsmapp med ovan nämnda information, anteckna eventuella frågor som inte kräver svar direkt på plats, förvissa sig som att alla kontaktuppgifter till dig som spekulant stämmer osv.
  • I de fall då husägaren själv önskar sälja sitt hem, går det att kontakta mäklare som har specialiserat sig på att bistå med sitt kunnande genom hela säljprocessen. Det kan handla om att tillhandahålla dokumentmallar, säljinstruktioner, visningsassistans och kontraktsskrivning. Dessa mäklare omfattas av samma skyldigheter gentemot köparen som övriga mäklare.
 
 

Dela