För att lyckas i rollen som mäklarassistent krävs det att du är såväl socialt kompetent, välorganiserad, lyhörd, flexibel och administrativt kunnig. Arbetet skiljer sig något beroende på vilken fastighetsmäklarbyrå du befinner dig på, men det finns även många rutinmässiga arbetsuppgifter som är relativt lika oavsett vilken fastighetsbyrå du väljer att jobba på.
Den huvudsakliga uppgiften en mäklarassistent har, är förstås att assistera en eller flera fastighetsmäklare som arbetar på kontoret. För det krävs viss kunskap om fastighetsrätt, byggnadsteknik, familjerätt, fastighetsvärdering, allmän civilrätt, inkomstbeskattning med mera.
Det är också ett plus om man är genuint intresserad av heminredning, home styling och fastighetsaffärer i stort.
Ingen dag är den andra lik
Att arbeta som mäklarassistent är högst varierande och kräver ofta stor stresstålighet. Det kräver också en förmåga att ha många bollar i luften samtidigt. Ena dagen kan vara fylld av kundbesök och iordningställande av mötesrum, medan nästa dag kan handla om inköp av kontorsmaterial och färdigställande av bostadsprospekt.
Det viktigaste att komma ihåg är dock att assistentyrket handlar väldigt mycket om kundkontakt. Det gäller inte bara med köpare och säljare som kommer till kontoret, men också med olika instanser och människor runt omkring; banker, budfirmor, inredare, fotografer och inredningsbutiker såsom Buildor och liknande. Huvudsysslan är förstås att hjälpa och avlasta mäklarna, och i det arbetet ingår kundkontakt i allra högsta grad.
Yrkets största utmaningar
Bland de tuffaste utmaningarna är förmodligen att planera tiden. Mäklarassistentens tid påverkas i allra högsta grad av mäklarnas scheman, vilket gör att det kan bli utmanande att ligga i fas med mäklarnas tider. Det är inte sällan något oväntat dyker upp som gör att man måste släppa allt för stunden för att istället vara behjälplig någon annanstans.
Arbetet innebär även en stor ansvarsbörda som kan vara tung att bära, inte minst när man är ny i yrket. En bostadsaffär är ofta den största och viktigaste affären människor gör i livet, och helst ska allt gå så enkelt och smidigt som möjligt. Därför är det extra viktigt att sätta sig in mycket av det juridiska som rör en bostadsaffär.
Att utbilda sig till mäklarassistent
Det finns utbildningar och kurser att gå för den som vill utbilda sig till mäklarassistent. Generellt sett ställs det inga formella krav på några högre eller specifika förkunskaper, men det är bra med viss erfarenhet av administrativt arbete. I många fall finns det även möjlighet att utbilda sig på plats på kontoret med hjälp av en erfaren mäklare.
För att komma in på en utbildning krävs som lägst gymnasiekompetens, helst med bra kunskaper i matematik. Även goda kunskaper i datakunskap rekommenderas. Det anses också fördelaktigt att ha läst juridik, ekonomi (eller företagsekonomi) och administration, men det är som sagt inget måste.
Personliga egenskaper
Det allra viktigaste är dock att du har rätt personlighet och förutsättningar för att lyckas i jobbet som mäklarassistent. För det krävs det att du är en extremt flexibel, välorganiserad, strukturerad, lyhörd och socialt kompetent person som gillar att ha mängder med bollar i luften samtidigt. Du måste dessutom gilla variation och att ta dig an oväntade händelser.